Spektrum autyzmu na szczęście przestaje być tematem tabu! Coraz więcej znanych osób wyjawia, że mają dziecko w spektrum. Pojawiają się również dorośli, którzy wprost mówią o tym, że zrobili diagnozę w kierunku autyzmu i teraz zaczynają nareszcie rozumieć, dlaczego znacząco różnią się od innych pod kątem zainteresowań, poglądów czy tematów do rozmów. Możemy zaobserwować istnienie coraz większej ilości kanałów i profili w mediach społecznościowych, na których rodzice pokazują, na czym polega świat ich autystycznego dziecka, jego wychowanie i akceptacja po diagnozie w kierunku spektrum. I za to my, jako specjaliści, bardzo Drodzy Rodzice dziękujemy!
Autyzm – strach przed diagnozą
Sama diagnoza często budzi strach w rodzicach. Rodzic myśli – A co, jeśli moje dziecko ma autyzm? Obserwacja przykładów codziennego funkcjonowania dzieci w spektrum stanowi szansę dla opiekunów obawiających się tzw. przypięcia łatki ich dziecku. Mają oni szansę zobaczyć, że choć jest to życie nieco inne, nie odbiega tak bardzo od tego, które powszechnie uważamy za „normalne”.
Pamiętajcie, że diagnozę w pierwszej kolejności powinniście robić dla siebie i swojego dziecka! Nie dla ułatwienia i lepszych ocen w szkole, czy dla lżejszego traktowania dziecka. Diagnozę robi się po to, aby zrozumieć podstawy niektórych zachowań i innego podejścia do świata. I co najważniejsze – Na diagnozę nigdy nie jest zbyt późno! Rodzicu – jeśli zastanawiasz się, jakie objawy mogą świadczyć o tym, że Twoje dziecko jest w spektrum autyzmu koniecznie przeczytaj artykuł: Jak rozpoznać zaburzenia ze spektrum u dziecka
Moje dziecko ma autyzm – co teraz?
Wyszliśmy od lekarza psychiatry – diagnoza została potwierdzona. Co robić w tej sytuacji?
Przede wszystkim – AKCEPTACJA DIAGNOZY SPEKTRUM AUTYZMU
Najważniejszym po usłyszeniu diagnozy potwierdzające spektrum jest zaakceptowanie tego faktu i pogodzenie się z nim. Warto po usłyszeniu diagnozy udać się na warsztaty dla rodziców, aby zgłębić wiedzę na temat spektrum autyzmu tego, jakie zachowania mogą towarzyszyć dziecko i jak należy je skutecznie wspierać. Dzieci w spektrum autyzmu potrzebują przychylności świata – świat w rzeczywistości jest dla nich wyzwaniem. Trudniej jest im przywyknąć do wielu rzeczy, dlatego warto dowiedzieć się od profesjonalistów, jak pomóc dzieciom funkcjonować. Akceptacja diagnozy nie wszystkim przychodzi w sposób łatwy – czasami potrzeba dnia, a czasami tygodni, miesięcy. Gdy nie macie siły na dźwiganie tego ciężaru samodzielnie, pomyślcie o wsparciu terapeutycznym, aby zadbać w tym wszystkim również o siebie.
Pamiętajcie, dzieci w spektrum czują bardziej, zatem jeżeli rodzic jest przygnębiony i smutny lub nazbyt nerwowy – dzieci to zauważą i nie pozostanie to bez wpływu na ich samopoczucie!
DOKUMENTACJA – DO CZEGO UPRAWNIA DIAGNOZA SPEKTRUM AUTYZMU?
Gdy emocje opadną, przyjrzeć należy się możliwościom, jakie daje zaświadczenie od lekarza o spektrum autyzmu. Warto wiedzieć, że na spektrum autyzmu można ubiegać się o orzeczenie o niepełnosprawności, jeżeli funkcjonowanie dziecka w życiu codziennym sprawia mu trudności. Co więcej, po otrzymaniu diagnozy, zarówno zrobionej na NFZ, jak i w prywatnym ośrodku, można wyrobić orzeczenie o kształceniu specjalnym lub wczesne wspomaganie rozwoju – co uprawnia do korzystania z szeregu różnych zajęć terapeutycznych w placówkach edukacyjnych. W celu uzyskania wsparcia należy z diagnozą spektrum zgłosić się do swojej rejonowej poradni pedagogiczno-psychologicznej, która jest uprawniona do wydawania takiej dokumentacji, a kolejno przedłożyć ją w placówce edukacyjnej, do której uczęszcza dziecko.
WSPARCIE TERAPEUTYCZNE – POMOC DLA DZIECKA W SPEKTRUM AUTYZMU
Nie ma złotego planu terapii dla dziecka w spektrum autyzmu. Każde z tych dzieci posiada swój wachlarz umiejętności, swój temperament, swoją osobowość i swoje zainteresowania. Pamiętajmy o tym i nie pozwólmy zabić potencjału naszego dziecka. Plan terapeutyczny powinien uwzględniać mocne i słabe strony dziecka i powinien być elastyczny. Nie jesteśmy zwolennikami „ubierania dziecka” w szereg terapii – dziecko musi mieć czas być dzieckiem! Najlepiej znaleźć swojego lekarza psychiatrę, pedagoga lub psychologa, który co jakiś czas będzie spotykał się z dzieckiem autystycznym i oceniał postępy oraz elastycznie zmieniał plan terapeutyczny, ale z powodzeniem mogą robić to również świadomi rodzice. Ważne, żeby plan był adekwatny do dziecka. Małym dzieciom zaleca się często ☑ wsparcie fizjoterapeutyczne na bazie integracji sensorycznej, terapii neurotaktylnej oraz również ☑ terapię logopedyczną. Dlatego, że ten czas wieku dziecięcego jest najlepszy na wsparcie w przetwarzaniu bodźców lub rozwoju mowy. Kolejno u dzieci, które są przedszkolakami, można rozważać ☑ wsparcie psychologiczne lub ☑ pedagogiczne oraz ☑ Trening Umiejętności Społecznych. U dzieci zdiagnozowanych pod kątem spektrum w okresie szkoły podstawowej, gdy występuje wycofanie z życia społecznego, kłopoty z agresją, emocjami lub pojawia się obniżony nastrój – można rozważyć ☑ psychoterapię.
Pamiętajcie jednak, że dzieci w spektrum autyzmu, potrzebują dzieciństwa i kontaktów społecznych, na swoich zasadach. Kształtowanie umiejętności społecznych powinno odbywać się naturalnie, w przedszkolu, szkole, na świetlicy, na placach zabaw i na osiedlowym podwórku – to najlepszy trening umiejętności społecznych.
Przy spektrum autyzmu warto wspomagać się terapią.
Zapraszamy Państwa do skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, które dzieciom w spektrum autyzmu, jak również ich rodzicom oferuje Centrum Kids Medic. Przypominamy, że także u nas mogą Państwo zdiagnozować swoje dziecko. Więcej o tym – Diagnoza w KIDS MEDIC
Autorka:
Kamila Sobczak-Grzybowska
Psycholog dziecięcy