Udając się z noworodkiem do pediatry, aby sprawdzić, czy jest zdrowy i adaptuje się prawidłowo do życia pozamacicznego, tak samo warto udać się do neurologopedy dziecięcego. Taka wizyta może przynieść Wam dużo spokoju i wiedzy oraz dać możliwość szybkiego wdrożenia terapii, co może przeciwdziałać problemom z mową lub jedzeniem w przyszłości. Pamiętajcie, że nie ma zbyt wczesnego wieku na wizytę u specjalisty. Czasami konsultujemy nawet kilkudniowe niemowlęta. Wszystko zależy od konkretnego przypadku, a profilaktyka jest przyszłością medycyny.
Jak przebiega pierwsza konsultacja neurologopedyczna?
Po pierwsze – wywiad z rodzicami
Pierwsza konsultacja u neurologopedy dziecięcego wiąże się z szczegółowym wywiadem z rodzicem. Po wejściu do gabinetu neurologopeda pyta rodzica, w czym może mu pomóc. Rodzic mówi, co go niepokoi, a terapeuta zadaje pytania. Będą one dotyczyły przebiegu ciąży, porodu oraz okresu niemowlęcego. Zabierzcie ze sobą książeczkę zdrowia dziecka oraz wyniki dodatkowych badań, jeśli były wykonywane.
Choć czasem rodzice nie rozumieją, po co neurologopeda dziecięcy zadaje tyle pytań, wnikliwy wywiad jest niezbędny, aby dobrze rozpoznać przyczynę ewentualnych problemów u Waszego dziecka.
Po drugie – badanie dziecka.
Neurologopeda część badania przeprowadza palpacyjnie – zawsze w jednorazowych rękawiczkach. Dziecko najczęściej leży wtedy na zdezynfekowanej leżance na plecach. Sprawdza czy ssanie u dziecka jest prawidłowe i czy jest efektywne. Skontroluje czy pozycja podczas karmienia piersią/butelką jest dla dziecka oraz mamy komfortowa. Sprawdzi także wszelkie odruchy ustno-twarzowe, oceni budowę i funkcjonowanie struktur jamy ustnej. Zbada dokładnie długość, szerokość, grubość, umiejscowienie przyczepów wędzidełka oraz jego funkcje. Doradzi w temacie doboru ewentualnych akcesoriów, takich jak butelki, kubki, gryzaki, smoczki.
Jeżeli po badaniu neurologopedycznym pojawi się taka konieczność, terapeuta może zalecić Wam konsultację u innego specjalisty, np. laryngologa, neurologa, fizjoterapeuty, osteopaty lub gastroenterologa. Rozszerzona diagnostyka wraz ze współpracą z innymi specjalistami daje pewność, że źródło problemu zostanie odnalezione. wtedy będzie można szybko i skutecznie pomóc Waszemu maleństwu.
Neurologopeda i logopeda – kluczowe różnice
Logopeda zajmuje się wadami wymowy. Do niego najczęściej trafiają dzieci, które wsuwają język między zęby, czyli „seplenią”, zmiękczają głoski podczas wymowy oraz mają problem z prawidłową wymową głoski R. Nie możemy zapomnieć o dzieciach, które nie potrafią wymówić głosek z szeregu szumiącego. Neurologopeda zajmuje się wszystkim tym, czym zajmuje się logopeda, ale dodatkowo pracuje z dziećmi z zaburzeniami mowy wynikającymi z uszkodzeń neurologicznych oraz z niemowlętami. Pacjentami neurologopedy mogą być dzieci cierpiące na afazję, dysfazję, dyzartię, porażenie mózgowe, autyzm, mutyzm, jąkanie, wybiórczość pokarmową. Problemy z przyjmowaniem pokarmów u niemowląt lub z nieprawidłową budową anatomiczną buzi to także część logopedii, w której doskonałe umiejętności oraz wiedzę mają neurologopedzi.
Czerwone flagi neurologopedyczne – kiedy poprosić o pomoc neurologopedę?
Jeśli Twoje dziecko ma trudności ze ssaniem:
- Jest rozdrażnione podczas jedzenia, pręży się i często odrywa się od piersi.
- Je bardzo łapczywie, połyka dużo powietrza.
- Mleko wypływa kącikami ust (ssanie może być nieefektywne).
- Dużo ulewa.
- Sprawia ból, rani sutki mamy.
- Wydaje głośne dźwięki np. cmokanie.
- Pojawia się problem z przybieraniem na wadze.
Martwi Cię budowa anatomiczna aparatu artykulacyjnego dziecka:
- Podejrzewasz, że wędzidełko języka jest zbyt krótkie.
- Język jest wiotki i stale na zewnątrz jamy ustnej.
- Język jest sztywny i jest wypychany z jamy ustnej.
- Język jest przesunięty w prawą lub lewą stronę.
- Brodka dziecka jest mocno cofnięta.
- Brodka dziecka jest przesunięta w prawą lub lewą stronę.
Jeśli macie problem z rozszerzaniem diety u dziecka:
- Krzusi się, dławi się, ma odruch wymiotny.
- Nie chce próbować nowych pokarmów.
- Nie potrafi odgryzać i gryźć pokarmu.
- Nie przełyka pokarmów, tylko trzyma je w ustach.
- Je tylko wybrane konsystencje jedzenia, np. zmielone.
Podejrzewasz zaburzony rozwój mowy:
- Nie wydaje żadnych dźwięków.
- Wydaje bardzo rzadko i bardzo ciche dźwięki.
- Nie głuży, nie gaworzy.
- Nie naśladuje dźwięków.
- Brakuje gestu wskazywania.
- Nastąpiło zatrzymanie lub regres rozwoju mowy u dziecka.
Masz wrażenie, że dziecko nie rozumie tego, co do niego mówisz.
Przygotuj wcześniej listę nurtujących Cię pytań. Ale uwaga! Zapiszcie sobie pytania, jakie chcecie zadać terapeucie. Rodzicom bardzo często wydaje się, że wszystko pamiętają, a kiedy przekraczają próg gabinetu, umyka im wiele rzeczy, o które chcieli zapytać. Jeśli zdarzy się, że dziecko zacznie płakać, to rodzice w stresie zapominają już prawie wszystko. Dlatego zachęcamy do listy z pytaniami.
Czy jedna konsultacja ze specjalistą wystarczy, by mógł on stwierdzić czy terapia będzie konieczna?
Czasami problem jest ewidentny i już na pierwszej konsultacji stawiana jest diagnoza neurologopedyczna. Zdarza się, że problem jest głębszy i bardziej złożony. Po obserwacji podczas kilku spotkań oraz po konsultacjach z innymi specjalistami stawiana jest, a rodzice poznają zalecenia oraz proponowany plan terapii neurologopedycznej.
Jeżeli Wasz maluszek otrzyma zalecenia do terapii, nie martwcie się. W Kids Medic terapię łączymy z zabawą. Nasi terapeuci są doświadczeni i dbają, aby atmosfera była przyjazna dzieciom oraz rodzicom. Jedni i drudzy muszą się czuć u nas dobrze oraz bezpiecznie.
Oczywiście nie zawsze konieczna będzie dalsza diagnostyka lub terapia dziecka. Zdarza się, że neurologopeda dziecięcy po jednej konsultacji stwierdza, że wszystko jest w jak najlepszym porządku, i jego interwencja kończy się na badaniu i poradach. I tego Wam właśnie życzymy.
Zapisz swoje dziecko na konsultację neurologopedyczną – nie zwlekaj.
Na zakończenie chcemy zwrócić uwagę na bardzo ważną rzecz. Dzieci obecnie są często przebodźcowane, nadpobudliwe oraz wykazują problemy z koncentracją i regulacją emocji. Rodzice, a co za tym idzie także dzieci, coraz rzadziej ze sobą rozmawiają, czytają coraz mniej książek, mniej śpiewają. Nasze oczy i nasza uwaga zamiast na drugiego człowieka skierowane są na ekrany telefonów, komputerów i telewizorów. To wszystko sprawia, że coraz większa część dzieci wykazuje problemy z mową, jej rozumieniem, z pisaniem oraz z przyjmowaniem pokarmów.
Pamiętajcie, że aparat artykulacyjny Waszego dziecka kształtuje się już w okresie płodowym, a wszelkiego rodzaju nieprawidłowości mogą w przyszłości odbić się na prawidłowym rozwoju nie tylko mowy, ale także emocjonalnym.
Na koniec apel do wszystkich Rodziców! Mówcie do Waszych dzieci, śpiewajcie im, czytajcie im, bawcie się z nimi, rozmawiajcie z nimi, patrzcie im w oczy, słuchajcie ich, bądźcie przy nich i bądźcie na nie uwadze! Tylko tyle i aż tyle…
Jeśli widzisz problem u swojego – dobrym rozwiązaniem będzie konsultacja u neurologopedy dziecięcego. Zapraszamy do zapisów.
Zespół terapeutów Kids Medic