Jak zachęcić dziecko do nauki? Jak zmotywować, by chętnie siadało do lekcji? Co robić?

Czasem wydaje nam się, że nasze dzieci nie lubią i nie chcą odrabiać pracy domowej. No cóż kiedy mają do wyboru spędzanie czasu z rówieśnikami, granie na smartphonie lub inną ulubioną aktywność, odrobienie pracy domowej schodzi na dalszy plan. Warto zatem przedstawić dziecku plan pracy dnia, aby mogło zaplanować sobie czas wolny dla siebie.

Zatem jak to wszystko pogodzić?

Najlepsza będzie rutyna dnia, jeśli dana czynność wejdzie nam w nawyk, stanie się ona czymś naturalnym i niewymuszonym. Dlatego warto zacząć wdrażać ją od początku nauki szkolnej. 

Od czego należy więc zacząć?

1️⃣ Wracacie do domu 

2️⃣ Jemy obiad lub podwieczorek

3️⃣ 30 minut odpoczynku najlepiej na świeżym powietrzu

4️⃣ Odrabianie pracy domowej

5️⃣ Czas wolny 

Ważnym punktem jest, aby dziecko po powrocie ze szkoły zjadło coś pożywnego. Głodne dziecko będzie miało problem z koncentracją uwagi. Krótki odpoczynek przed lekcjami, również będzie wskazany. Wyjście z psem lub spacer z rodzicami do lokalnego warzywniaka też będzie świetną alternatywą. Ważne jest, aby głowa odpoczęła po wysiłku umysłowym wykonanym w szkole. 

Wracamy do domu i zaczyna się:

-Julek, do lekcji!

-Zaraz.

-Nie zaraz, tylko teraz!

-Jeszcze 5 minut.

-No siadaj już!

-Zaraz…. 

i tak dalej, i tak dalej

Znajome? Codzienne nakłanianie dziecka do odrabianie lekcji bywa męczące. A nocne odrabianie lekcji, „bo coś mu się przypomniało” bywa zmorą wielu rodziców. Aby uniknąć takich sytuacji należy wdrożyć kilka zasad i wprowadzić je na stałe w życie. 

1. Wyjmij wszystko i sprawdź.

Po powrocie ze szkoły warto wyjąć wszystkie książki, zeszyty i ćwiczenia i poprosić dziecko, aby sprawdziło, czy jest coś do dokończenia z lekcji oraz czy jest coś zadane do odrobienia w domu. (Warto sprawdzić również dzienniczek, czy nie ma jakiś istotnych informacji, warto również sprawdzić e-dziennik czy są jakieś informacje o zadaniach w domu)

Sprawdzanie książek, ćwiczeń i zeszytów powoduje, że dziecko samo przypomina sobie co działo się podczas dzisiejszych lekcji i co należy wykonać w domu. Komentarze „nie wiem co było na lekcji, nie pamiętam co było zadane” odchodzą wówczas w niepamięć. Takie sprawdzanie trwa 10 minut i daje nam gwarancję, że nie zapomnimy nic odrobić i nie narobimy zaległości. 

 Zatem jeśli sprawdzamy lekcje w poniedziałek i tego dnia był angielski, automatycznie zostaje on odrobiony. Dzięki temu w czwartek w nocy nie siedzimy z nosem w książkach, ponieważ na piątek trzeba było wykonać stronę nr 34. Odrabiamy na bieżąco i nie robimy zaległości, to bardzo ważna zasada.

2. Planowanie czasu.

Planowanie czasu w życiu jest niezwykle ważne. Dzięki temu uczymy się dobrej organizacji i systematyczności, która w nauce jest niezwykle istotna. Kiedy rodzice mówią do dziecka: „weź się za lekcje, bo Cię noc zastanie”, „siadaj do lekcji, bo nie będziesz miał czasu na bajki” dziecko siada do lekcji z pesymistyczną perspektywą pracy do późnej nocy. Dziecko rozumie to tak, jakby nauka miała trwać wieczność, a odpoczynek jest czymś nierealnym i tak odległym. Negatywne nastawienie to początek porażki. Dlatego tak ważne w odrabianiu lekcji będzie planowanie czasu. Jeśli po wyjęciu wszystkiego i pozostawieniu kupki materiałów do opracowania w domu, oszacujemy czas pracy dziecka i jego odpoczynek, będzie mu łatwiej poradzić sobie z pracą domową. Na początek warto jest wybrać zadania najtrudniejsze a na koniec te, które nie sprawiają dziecku większych trudności.

Dla przykładu

-Praca domowa z przerwą powinna zająć Ci 2,5 h, w godzinę spokojnie napiszesz opis ulubionej postaci z kreskówki, potem pojedziemy na zajęcia z szermierki i do papierniczego, po powrocie 1,5h pracy – uzupełnisz ćwiczenia w matematyce i zrobić plakat o ekologii. Powinieneś skończyć do 18, może trochę dłużej, może trochę krócej.

Warto, aby podawać dziecku troszkę dłuższy czas, niż w rzeczywistości potrzebuje na odrobienie pracy domowej. Dzięki temu poczuje siłę swojej sprawczości, wówczas zobaczy, że szybka praca się opłaca. Sprawna praca przy lekcjach, przyczyni się do wydłużenia czasu na odpoczynek i zabawę a dziecko będzie radosne, że udało mu się skończyć obowiązki przed czasem. Warto pochwalić dziecko „Poradziłeś sobie świetnie z lekcjami, skończyłeś szybciej niż planowałeś, masz teraz 20 minut zabawy więcej”.

Co zrobić, jeśli do 18 nie uda się odrobić lekcji?

Zapytaj dziecko, czy chce odrobić jeszcze jedno krótkie zadanie lub dokończyć rozpoczęte. Jeśli odpowie, że nie, daj mu czas na odpoczynek. Jeśli tego dnia nie będzie już w stanie skupić uwagi, przełóż zadanie na następny dzień. Twoje słowo i dotrzymanie go jest bardzo ważne. Jedno niedokończone zadanie nic już nie zmieni. Nauczyciel też czasem nie wyrabia się z materiałem i musi poczekać do następnej lekcji…

Co z dziećmi, które nie skupiają uwagi?

Zadbaj o częste, lecz krótkie przerwy np. co 10/15 minut. Zapytaj o coś np. co zje na kolację. Poproś o przytrzymanie miski, kiedy szykujesz coś w kuchni. Poproś, aby zatemperowało ołówek lub zamknęło drzwi. To lepsze niż jęczenie i marudzenie przez dwie godziny, a drobna aktywność fizyczna powinna pomóc dać dziecku złapać oddech.  Podzielenie pracy na mniejsze etapy i pilnowanie czasu, będzie tu kluczem do sukcesu.

Ważne!

🔹 Pamiętaj, że dziecko potrzebuje odpoczynku. Planuj czas pracy ale i przerwy jeśli zadań do odrobienia jest bardzo dużo, ustal, w którym momencie zrobić przerwę. Daj dziecku czas na chwilę odpoczynku. Przygotuj mu w tym czasie przekąskę lub coś do picia.

🔹Jeśli dziecko z czymś sobie nie radzi – pomóż mu. Lekcje powinno odrabiać samodzielnie, jednak czasem wsparcie dorosłego będzie konieczne. Pomoc rodzica i wyjaśnienie niezrozumiałych zagadnień rozjaśni wątpliwości i niejasności. Nie wyręczaj go w zadaniach, nie podawaj gotowych wyników czy rozwiązań. Daj mu czas i okaż cierpliwość, szczególnie w tych trudnych dla niego chwilach zwątpienia i niezrozumienia.

Sprawdź nasze profile!
Przewiń do góry